Hoe vind je de wortel van je situatie?

Psycholoog Utrecht

 

Omdat zoveel van ons werk interactie met anderen inhoudt, leren we heel snel wat nodig is in ons beroepsleven. Daartoe moeten wij in een klaslokaal of op kantoor vaardigheden ontwikkelen op het gebied van luisteren, verbale en non-verbale communicatie.

Een psycholoog neemt de tijd om met mensen te praten en de unieke kwesties te begrijpen die problemen beïnvloeden. Tegelijkertijd is een psycholoog geen gladde en vloeiende persoon; hij ontwikkelt zijn vaardigheden in leren, denken, het opmerken van de verschillen in mensen en de dagelijkse patronen die mensen doormaken. Het is vaak niet de zogenaamde heldere, slimme en opgedirkte psycholoog die het vermogen heeft om een positief verschil te maken in het leven van mensen. Het is degene die volgens Harv Eker echt om mensen geeft.

Het mooie van de menselijke geest is dat ieder van ons uniek is. Wij ontwikkelen allemaal op unieke wijze verschillende functies in de hersenen als gevolg van onze verschillende ervaringen en tijdsinvesteringen. Bijgevolg kunnen wij het ons niet veroorloven onze prestatiekosten op te drijven omdat onze oude technieken en manieren om dingen te doen gewoon niet meer zo goed werken.

Als je je geschiedenis achter je laat, begin je ook je vroegere manier van omgaan met anderen achter je te laten. We zijn verdwaald in de dierenwereld als we denken dat iedereen zijn zaken doet als een bedrijf. We moeten de tijd nemen om onze cliënt echt te leren kennen, om uit te vinden wat hem levend opeet en wat hem onder de voet loopt. Neem de tijd om echt naar ze te kijken en hun vuil eruit te peuteren.

Ik heb de laatste drie maanden slechts met drie bedrijven gesproken. In die bedrijven heb ik kunnen zien dat we wat dezelfde technieken lijken te zijn, in verschillende bedrijven gebruiken. De verschillen zijn verbluffend; elk bedrijf heeft zijn eigen individuele team van mensen in dienst genomen en zij functioneren in uniciteit. Wanneer u de tijd neemt om met mensen in uw vakgebied te praten, zult u snel ontdekken dat de werknemers over dezelfde problemen praten. Hoewel de problemen individueel zijn en de oplossingen dus uniek voor de persoon zullen zijn, kunnen we allemaal leren hoe we het best met deze problemen kunnen omgaan. U moet beginnen met het principe van het aanbrengen van verbeteringen.

We besteden veel tijd in onze kantoren, huizen en bedrijven terwijl we verbeteringen zouden moeten aanbrengen; we zijn gestagneerd in onze patronen en tradities omdat we hebben geweigerd de gebieden te identificeren en ons te richten op de gebieden die dat nodig hebben. De beste manier om de wortel van uw problemen te vinden is door goed te letten op wat wel werkt en wat niet. Veel van de problemen waarmee we in het bedrijfsleven te maken hebben, zijn geworteld in de gezondheid van onze geest, de toestand van ons lichaam en onze systemen en de systemen van ons menselijk bewustzijn.

 

LEES MEER :